Fritänkare, humanist, IT-företagare

Intervju för Svenska Yle: Inhemska produkter gör Finland känt utomlands

Lyssna intervjun här.

 

Finländsk teknik och IT hjälper till att marknadsföra Finland utomlands. Däremot är kanske inte den ekonomiska vinningen av spel som t.ex. Angry Birds särskilt stor för Finland.

Det säger företagaren Kaj Arnö, som bland annat varit med och utvecklat IT-företaget MySQL.

– Man kan förklara vad Finland är utgående från program och produkter som vi skapat.tucs_svartvit

Inom IT-världen är Finland ett känt namn. Men ändå är det många som fortfarande inte vet att spelet Angry Birds, operativsystemet Linux eller Nokia är från Finland. Arnö tror att det bästa sättet att marknadsföra en produkt och varifrån den kommer är genom en spännande historia.

– Det måste vara en historia som är anpassad till vad vi säljer. Jag tänker på hur vi på MySQL gjorde oss till ett skandinaviskt eller finländskt företag. Vi sjöng snapsvisor. Snapsvisor är nånting underligt för de som inte vet vad det är. Men folk blir nyfikna. Att leva ut sin egen identitet är ett sätt att skapa spännande historier.

I Finland har man haft stor framgång med program som har öppen källkod, där vem som helst kan komma in och förbättra programmet. Men hur framtiden ser ut för den finländska IT-branschen får vi vänta och se. Hårdare konkurrens lär det i alla fall bli.

– Så länge intresset och nyfikenheten håller i sig så har vi alla chanser att vara med och skapa också i framtiden. Men nu har också flera människor tillgång till IT än förut så konkurrensen blir definitivt större, säger Arnö.

Läs intervjun på Svenska YLEs hemsida här.

0 Comments

Leave A Reply